Home Blog Wat houdt goed werkgeverschap en goed werknemerschap in?

Wat houdt goed werkgeverschap en goed werknemerschap in?

Ben je ondernemer en heb je werknemers in dienst? Dan zijn werkgeverschap en werknemerschap een groot onderdeel van je dagelijkse bezigheden. Bij Payingit zoeken wij graag zaken voor je uit, zodat je meer uit je onderneming en de relatie met je personeel kunt halen. In deze blog staat goed ondernemerschap centraal. Wat wordt hiermee bedoeld, waarom is het belangrijk en wat zijn de zes beginselen van goed ondernemerschap? Naast werkgeverschap, wordt er ook ingezoomd op werknemerschap.

Wat wordt er onder goed werkgeverschap verstaan?

Wanneer je met werknemers in dienst werkt, dien jij je als ondernemer en werkgever aan het Nederlandse arbeidsrecht te houden. In het arbeidsrecht worden alle regels rondom de relatie tussen de werkgever en de werknemer aangeduid. Hoewel er in het Burgerlijk Wetboek terug te lezen is, dat de werkgever ‘goed werkgeverschap’ dient uit te voeren, is het lastig om goed werkgeverschap te definiëren. Om goed werkgeverschap te onderbouwen, zijn een aantal beginselen in de wet vastgelegd, waar een advocaat zich voor een cliënt op kan beroepen.

Naast het feit dat de werkgever zich ‘goed’ dient te gedragen tegenover de werknemer, dient de werknemer hetzelfde tegenover de werkgever te doen. Dit wordt goed werknemerschap genoemd en hier lees je verderop in deze blog meer over.

Wat zijn de zes beginselen van goed werkgeverschap?

De zes beginselen van goed werkgeverschap maken het in de wet mogelijk om goed werkgeverschap te definiëren. Dit zorgt ervoor dat het vage begrip concreter gemaakt kan worden. Toch kunnen de beginselen voor ieder individu anders uitpakken en dient het rechtssysteem altijd naar ieder specifiek geval te kijken.

1. Het eerste beginsel gaat over zorgvuldigheid. Als werkgever dien jij je zorgvuldig tegenover je werknemers op te stellen. Je hebt drie plichten die hierbij helpen. De onderzoeksplicht, hoorplicht en de evenredigheid. De onderzoeksplicht vraagt van je om bij ingrijpende beslissingen, bijvoorbeeld over ontslag van een werknemer, alle feiten en belangen tegen elkaar af te wegen.

2. Maak nooit misbruik van je positie als werkgever. Je mag je werknemers niet het gevoel geven dat je hen willekeurig behandeld.

3. Neem je een ingrijpende beslissing? Motiveer dan vooral waarom je de beslissing neemt. Besluit je om een werknemer op non-actief te zetten of over te plaatsen, onderbouw dan waarom je die keuze maakt. Dit geeft de werknemer de kans om er met je over in gesprek te gaan.

4. Hanteer het vertrouwensbeginsel. Dit heeft met verwachtingen van je werknemers naar jou als werkgever toe te maken. Zorg ervoor dat je hun verwachtingen uitspreekt en dat je de moeite doet om aan deze verwachtingen tegemoet te komen. Beloof of zeg je iets? Maak dit dan ook waar!

5. Werk volgens het gelijkheidsbeginsel. Dit houdt in dat je alle werknemers gelijk moet behandelen. Er mag geen onderscheid gemaakt worden tussen vrouwelijke en mannelijke, collega’s. Dit wordt ook wel als inclusief werkgeverschap bestempeld.

6. Kies voor een goede verzekering. Wanneer je werkgever bent, is het slim om een ongevallenverzekering af te sluiten. De ongevallenverzekering dekt de schade die werknemers tijdens een zakenreis, werkdag of een personeelsactiviteit kunnen oplopen. Daarnaast kan het handig zijn om een juridisch team om je heen te verzamelen.

Een aantal voorbeelden van goed werkgeverschap op een rijtje

Wanneer je aan goed werkgeverschap denkt, is het belangrijk dat de werkgever zich inzet voor de onderneming en de werknemers. Dit kun je doen door als werkgever een passend salaris, gebaseerd op de kwaliteiten van de werknemer en de ervaring, aan je werknemers uit te betalen. Verder kan goed werkgeverschap bestaan uit duurzame inzetbaarheid van je werknemers. Dit houdt in dat je als werkgever maatregelen neemt om minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit bij je werknemers te realiseren.

Dit doe je door in gesprek te blijven gaan met je medewerkers. Je vraagt hen hoe zij zich voelen, hoe ze het werk vinden gaan, wat ze missen van de werkgever of manager, of ze willen doorleren en je volgt het arbobeleid. Als laatste is een voorbeeld van goed werkgeverschap het creëren van een veilige werkomgeving voor je medewerkers. Hier gaat het zowel om fysieke als mentale veiligheid. Duld geen pesterijen op werk, houd werknemers die de neiging hebben om over te werken in de gaten en zorg voor een duidelijk beleid als je werknemers dagelijks met gevaarlijke machines of stoffen in aanmerking komen.

Wat wordt er onder goed werknemerschap verstaan?

Het feit dat je medewerkers zich op het werk dienen te gedragen, is een wettelijke bepaling. Je mag dit als werkgever dan ook verwachten. Goed werknemerschap kun je als werkgever vastleggen in de gedrags- of bedrijfsregels, die voor je onderneming gelden. In het Burgerlijk Wetboek vind je onder het stukje arbeidsrecht artikel 7:611 terug, waarin staat uitgelegd dat zowel de werkgever als de werknemer zich goed dient te gedragen. 

Welke onderdelen passen bij goed werknemerschap?

Wanneer je aan goed werknemerschap denkt, is aanwezigheid van het werknemers een belangrijk onderdeel. De werknemer dient gedurende afgesproken werktijden altijd aanwezig te zijn, tenzij er een reden is voor afwezigheid en de werknemer zich volgens de regels heeft afgemeld. Verder dient de werknemer eerlijk te zijn. Deze eerlijkheid ligt vastgelegd in de informatie of mededelingsplicht. Informatie over de gezondheid van de werknemer dient bijvoorbeeld gedeeld te worden als het de veiligheid van het uitvoeren van de functie schaadt. Verder dient een werknemer loyaal te zijn. Dit gaat over het concurrentiebeding en regels over nevenwerkzaamheden. Het is niet de bedoeling dat je werknemer voor zichzelf begint en (een deel van) jouw klanten met zich meeneemt.

Als laatste is het belangrijk dat je als werkgever een geheimhoudingsbeding in het contract van je werknemers laat opnemen als zij met gevoelige informatie werken. Hieronder valt bijvoorbeeld ook dat het niet de bedoeling is dat je werknemers online negatief over je onderneming praten.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak