Home Blog Hoe bereken je de werkgeverslasten die je hebt als ondernemer?

Hoe bereken je de werkgeverslasten die je hebt als ondernemer?

Ben je werkgever in Nederland? Dan dien je kosten af te dragen voor de medewerkers die je in dienst hebt. Deze kosten worden ‘werkgeverslasten’ genoemd. In onze eerder dit jaar gepubliceerde blog leggen we uit welke werkgeverslasten er zijn in Nederland. Maar hoe bereken je de werkgeverslasten eigenlijk?

 

 

De werkgeverslasten

De werkgeverslasten (of personeelskosten) bestaan uit:

 

  • Directe loonkosten.
  • Indirecte loonkosten.
  • Sociale premies.

 

De basis of directe loonkosten bestaan uit het brutoloon inclusief verplichte vakantietoeslag. Over het brutoloon betaal je loonbelasting. Wat er dan overblijft is het nettoloon.

 

De indirecte loonkosten zijn, in  tegenstelling tot de directe loonkosten, kosten die je als werkgever niet altijd verplicht hoeft af te dragen. Dit zijn kosten als de:

 

  • Reiskostenvergoeding.
  • Pensioenkosten.
  • Personeelsverzekeringen.
  • Onkostenvergoedingen.

 

Regels over het afdragen van indirecte loonkosten vind je vaak in de collectieve arbeidsovereenkomst van de branche.

 

Tenslotte dien je als werkgever sociale premies af te dragen. Dit zijn kosten als de premie volksverzekeringen en werknemersverzekeringen. Denk hierbij aan kosten die je afdraagt voor AOW- en WW-uitkeringen.

De berekening

Ten eerste betaal je altijd per medewerker het brutosalaris en de vakantietoeslag. Het brutosalaris moet minimaal het salaris zijn dat door de overheid staat vastgesteld als het wettelijk minimumloon. De hoogte van dit bedrag verschilt per leeftijd en wordt elk jaar op 1 januari en 1 juli opnieuw vastgesteld. Over dit brutosalaris ben je als werkgever verplicht om 8% vakantietoeslag over de hoogte van het totale brutosalaris te betalen. Je berekent de directe loonkosten dus simpelweg door 8% van het jaarsalaris te berekenen.

 

Wanneer we naar de indirecte loonkosten kijken wordt het een stuk gecompliceerder. Zo is de reiskostenvergoeding vaak 0,19 cent per kilometer die een medewerker tussen zijn of haar huis en het werk moet reizen. De hoogte van de pensioenpremie verschilt per pensioenfonds. Zo geldt  in de uitzendbranche dat de werkgever in de Basisregeling van het StiPP een pensioenpremie van 2,6% over het brutoloon betaalt. In de Plusregeling geldt dat een medewerker meebetaalt. De medewerker mag maximaal 1/3e van de totale premie meebetalen.

 

De kosten van personeelsverzekeringen hangen af van verschillende factoren als het type verzekering. De meest voorkomende personeelsverzekering is de verzuimverzekering. Door deze verzekering af te sluiten dek je je in tegen oplopende kosten van langdurig zieke medewerkers.

 

Naast de reiskostenvergoeding zijn er ook nog andere onkostenvergoedingen. Een voorbeeld van onkostenvergoedingen zijn tolkosten, parkeerkosten, kosten voor zakendiners en kosten voor relatiegeschenken. Deze kosten kunnen meestal achteraf gedeclareerd worden door de medewerkers.

 

De kosten van sociale premies hangen ook af van een aantal verschillende factoren (volg je het nog?). Zo wordt er gekeken naar de branche waarin je actief bent, de grootte van je onderneming, en je eigen verzuimverleden. Meer over sociale premies vind je in onze blog.

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen of opmerkingen over bovenstaande blog? Deel deze met ons door te reageren onder de blogpost op onze website, of via één van onze social mediakanalen!

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak