Home Blog Hoe heeft de detailhandel de coronacrisis ervaren?

Hoe heeft de detailhandel de coronacrisis ervaren?

Het is een aantal weken geleden dat een aantal branches in de detailhandel weer volledig open mochten zonder dat je eerst een afspraak moest maken. Payingit zocht uit hoe de detailhandel de coronacrisis heeft ervaren, wat er goed ging tijdens de lockdown en welke initiatieven er na de versoepelingen in stand worden gehouden. Wat heeft de detailhandel geleerd over ondernemerschap tijdens de coronacrisis en wat kunnen andere ondernemers daarvan leren? In deze blog lees je het allemaal!

Hoe heeft de detailhandel deze maanden ervaren?

Hoewel sommige ondernemers uit de detailhandel helemaal geen last hadden van corona (levensmiddelenbranche), dienden anderen (non-food detailhandel zoals bijvoorbeeld kleding, huishoudelijke artikelen en woonzaken) hun winkels voor een aantal maanden te sluiten. Dit is terug te zien in de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zij hebben onderzoek gedaan naar de omzet van ondernemers in de detailhandel. Hieruit blijkt dat de gehele detailhandel 2,8% minder omzet heeft gedraaid in februari 2021 dan in februari 2020. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het verkoopvolume zelfs 4,5% lager ligt dan een jaar ervoor. Daarentegen is er een verrassende meting gedaan voor online aankopen binnen de detailhandel. Online werd er door de winkeliers namelijk 103,7% meer geld omgezet dan in 2019 het geval was. 

Dan is er nog een verschil tussen de non-food detailhandel en detailhandel in levensmiddelen. De non-food detailhandel had namelijk een krimpende omzet, waardoor de omzet 31,6% (na correctie inflatie) lager lag dan in 2019. De winkels die het meeste last hebben van een krimpende omzet zijn kledingwinkels en winkels die lederwaren of schoenen verkopen. De ondernemers konden alleen click & collect of online shoppen aanbieden aan hun klanten. Drogisterijen waren de enige uitzondering in de non-food branche. Zij werden als essentieel bestempeld en hebben uiteindelijk meer omzet gedraaid dan in 2019.

De winkeliers met een winkel in levensmiddelen, beleefden gouden tijden. Zij hebben in februari 2021 8,7% meer omzet gedraaid dan in februari 2020. Supermarkten zagen de omzet zelfs met 9,4% stijgen. Speciaalzaken als de groenteboer, slager en ambachtelijke bakker zagen de omzet volgens het CBS met 3,8% stijgen

Wat ging er nu goed en wat wordt er behouden na de coronacrisis?

Doordat veel ondernemers in de detailhandel hun winkels fysiek niet mochten openen, besloten zij massaal in te zetten op online verkoop. Veel ondernemingen beschikten al over een webshop en hierdoor was de overgang voor hen vrijwel moeiteloos. Een deel van de ondernemers die nog geen een webshop bezaten, kozen er in de periode van de lockdown eentje te laten bouwen. Het CBS laat weten dat het betaalgedrag van Nederlanders een flinke verschuiving heeft doorgemaakt. Voorheen werden er nog veel offline betalingen met contant geld of betalingen met de pinpas in fysieke winkels gedaan. Nu blijkt uit cijfers van het CBS dat het aantal iDeal transacties ten opzichte van 2019, in 2020 met 34% is gestegen. Aangezien meer mensen nu het gemak van online shoppen hebben ingezien, verwachten experts dat deze trend nog wel een ruime tijd zal voortzetten

Verder werkt het winkelen op afspraak goed. De Bijenkorf liet in de media weten dat zij het systeem van winkelen op afspraak zullen blijven hanteren. De Bijenkorf laat weten op die manier de veiligheid van het winkelend personeel te willen waarborgen. Daarnaast vinden zij het exclusieve tintje wel bij de Bijenkorf passen. De Bijenkorf laat wel weten dat er meer mensen tegelijk in de winkel binnen worden gelaten en dat de reserveringen voor een tijdvak van 4 naar 1 uur van tevoren worden gehaald. Het personeel kan het winkelend publiek op deze manier een betere service bieden en de veiligheid waarborgen.

Welke lessen heeft de detailhandel geleerd en wat kunnen andere ondernemers daarvan leren?

Zoals je eerder in deze blog hebt kunnen lezen, is het aantal online shoppers flink toegenomen. In de praktijk blijkt dat ondernemers uit de detailhandel, bijvoorbeeld de Action, hier slim op hebben ingespeeld door naast hun fysieke winkel, een online webshop te openen. In het tweede kwartaal is het aantal online klanten gestegen met 800.000 ten opzichte van het jaar daarvoor. Je zou gek zijn als je deze kans als ondernemer aan je voorbij zou laten gaan. Online kun je namelijk veel gerichter op je doelgroep adverteren. Je kunt sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram inzetten om je producten op aan te bevelen. Mocht je hier zelf geen verstand van hebben, kan je dit altijd uitbesteden aan een derde partij.

Ondernemers binnen de detailhandel uit de categorie doe-het-zelfzaken, tuincentra en woonwinkels genereerden de meeste online aankopen. Zelfs online supermarkten en eetwinkels deden het erg goed. In totaal is er voor 700 miljoen euro online geshopt, wat in vergelijking met 2019 een stijging is van 69%. Zoals je merkt is er een bizar grote doelgroep die je voor online aankopen kunt benaderen. Als je hier als ondernemer uit welke branche dan ook, slim gebruik van maakt, kun je meer omzet uit je bedrijf halen.

Verminder je werkgeversrisico’s en weet dat je werknemers in goede handen zijn.

Je passie ligt bij ondernemer, maar er bestaan geen lessen over hoe je een goede werkgever moet zijn. Terwijl het mega belangrijk is voor het voortbestaan van je onderneming. Met een gemotiveerd team kun je doelen realiseren en je onderneming steeds meer laten groeien. Om je als ondernemer zijnde te ondersteunen, biedt Payingit uitbesteed werkgeverschap aan.

Dit houdt in dat je het juridisch werkgeverschap uit handen geeft. Wij verzorgen op dat moment alle administratieve taken rondom je medewerkers. Denk hierbij aan het opstellen van arbeidscontracten, het verwerken van gewerkte uren en het uitbetalen van je medewerkers. Dit scheelt je een hoop gedoe. Verder neemt Payingit een aantal werkgeversrisico’s van je over.  Is een werknemer bijvoorbeeld langdurig ziek? Dan zijn de ziektekosten die erbij komen kijken voor ons. Wil je meer informatie over uitbesteed werkgeverschap ontvangen? Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak