Home Blog Stagiairs zijn een fantastische kweekvijver voor talent

Stagiairs zijn een fantastische kweekvijver voor talent

Ben je op als ondernemer op zoek naar stagiairs die tijdelijk leerzame werkzaamheden binnen je team kunnen komen verrichten? Dan is het belangrijk om je als onderneming op te stellen als leerinstelling. Dit kun je doen door speciale leertrajecten voor stagiairs te bedenken. Wanneer je contact opneemt met hogescholen of universiteiten, zullen zij beoordelen of jouw onderneming een plek is waar hun studenten in de praktijk kunnen stagelopen. Hoe beter je een aantal stagiairs op weg helpt, des te sneller scholen je op een lijst zetten. Hierdoor kun je jaarlijks een interessante stroom nieuwe stagiairs verwelkomen.

Stagiairs: een mooie oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt of niet?

Wist je dat het samenwerken met stagiaires ervoor zorgt dat je als bedrijf een toegankelijk, open en dus gunstig imago voor jezelf creëert? Daarnaast kost een stagiair je minder geld dan een werknemer in loondienst en bied je de stagiair direct een plek aan om hun kennis en kunde in de praktijk te brengen. Het is dus een win-win situatie wanneer je stagiairs aanneemt. Je krijgt er extra mankracht bij! Vaak brengen stagiairs een frisse kijk op de werkwijze binnen je onderneming en kun je van elkaar leren. Wanneer de stagiairs tevreden bij je vertrekken, creëer je ook nog eens positieve mond-tot-mond reclame voor jezelf.

Ben jij onder de indruk van de kwaliteiten en de werkhouding van een stagiair? Dan zou je erover na kunnen denken om de stagiair een contract te bieden. Op die manier weet je al wat je aan elkaar hebt. Je hebt direct een nieuw teamlid en de stagiair heeft direct na afstuderen een baan.

Wat zijn de voordelen van het aantrekken van stagiairs in je onderneming?

Wanneer je ervoor kiest om stagiairs op jouw werklocatie uit te nodigen, haal je vaak specialistische vakkennis in huis. De stagiairs volgen een bepaalde opleiding en beschikken hierdoor over de meest actuele kennis. Deze kennis kunnen zij met je team delen. Verder zijn stagiairs doorgaans jong en enthousiast, waardoor zij een goede werkhouding hebben. Zij dienen de stage met een voldoende af te sluiten, voordat zij kunnen afstuderen. Dit zorgt ervoor dat stagiairs vaak hun best doen en alles uit hun stageperiode willen halen wat erin zit. Doordat stagiairs gemotiveerd zijn om voor je onderneming aan de slag te gaan, leren zij snel en vergt het weinig inwerktijd voor je overige werknemers.

Een ander voordeel van met stagiairs werken is dat zij vaak een andere en frisse kijk hebben op je werkprocessen. Vraag hen dan ook of zij punten ervaren die in de toekomst effectiever op- of aangepakt kunnen worden. Een stagiair dient vaak mee te draaien in het team en een bepaald iets te onderzoeken. Zorg dat je zelf al een aantal onderzoeksonderwerpen klaar hebt liggen. Hiermee zorg je dat de stagiair iets voor je kan onderzoeken, dat voor jou de moeite waard is. Je zou ze bijvoorbeeld een marketingplan kunnen laten opstellen, een klanttevredenheidsonderzoek kunnen laten maken en uitvoeren, of de mogelijkheden tot automatisering van werkzaamheden kunnen laten onderzoeken.

Verder krijg je als succesvol bedrijf dat stagiairs de kans biedt om ervaring in de praktijk op te doen, een beter imago. De stagiairs kunnen over je onderneming praten op hun school, andere studenten nieuwsgierig maken, aanbevelen en op die manier kun je een kweekvijver voor jonge en startende werknemers op de arbeidsmarkt voor jouw bedrijf creëren. Stagiairs zijn goedkoop, je kunt ze namelijk een stagevergoeding bieden voor het werk of het onderzoek dat zij verrichten. Wanneer je een goede indruk achterlaat op de stagiairs, kunnen zij in de toekomst nadenken om bij jou te komen werken.

Je werft met het bieden van stageplekken in je bedrijf dus zeker toekomstige werknemers! En dat is megahandig op het moment dat er krapte op de arbeidsmarkt heerst. Een stagiair gaat na de studie liever bij een bedrijf werken dat hij/zij al kent en waar zij goede herinneringen aan hebben, dan bij allerlei onbekende bedrijven solliciteren.

Hoe word je als bedrijf aantrekkelijk voor stagiaires?

Is het voor jouw onderneming belangrijk om jaarlijks een aantal stagiaires op locatie rond te hebben lopen? Dan geven wij je graag tips waardoor jij je onderneming aantrekkelijk weet te maken voor stagiaires. Allereerst is het belangrijk om een wervende stage vacaturetekst te schrijven. Dit doe je door in de tekst te omschrijven voor welke studie(s) de stageplek bij jou geschikt is. Vermeld ook altijd het type stage dat je aanbiedt. Gaat het om een afstudeerstage of bied je de mogelijkheid aan stagiairs om mee te werken op een bepaalde afdeling of in een team? Zet daarnaast duidelijk neer welke werkzaamheden de stagiair zal uitvoeren. Vermeld hier ook bij wat er van de stagiair verwacht wordt tijdens de stageperiode.

Zorg ervoor dat je een duidelijk sollicitatieproces opstart voor stagiairs. Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek. Hierin bespreek je de mogelijkheden die de stagiair bij jouw bedrijf krijgt. Plan bij een positieve uitkomst uit het kennismakingsgesprek nog een tweede gesprek in, voordat je de stageovereenkomst ondertekent. In het tweede gesprek kun je dieper ingaan op de leerdoelen van de stagiair en het type stage dat gelopen gaat worden. Hieruit komt naar voren of jouw onderneming bij de stagiair past en andersom. Verloopt het tweede gesprek ook soepel en zijn de verwachtingen en doelen voor alle betrokkenen duidelijk? Dan kun je afspreken wat de eerste stagedag wordt, de stagevergoeding afspreken en het stagecontract tekenen.

Hoe zorg je voor je een stagiair vriendelijk imago?

Wil je de magie van de mond-tot-mond reclame onder stagiairs voor je onderneming inzetten? Dan is het belangrijk dat jij en je team je vriendelijk, open en eerlijk opstellen tegenover de stagiairs die bij jullie terecht komen. Zorg ervoor dat je een goede indruk bij hen achterlaat, zodat zij je onderneming op de hogeschool of universiteit zullen aanprijzen. Soms hoor je gruwelverhalen van stagiairs die alleen werden gebruikt voor de rotklusjes, die uitgekafferd werden door het team, juist heel veel taken op zich moesten nemen of die totaal niet serieus genomen worden. Vermijd het uitbuiten van stagiairs, dit is not done! Zorg dat je samen met de stagiair gaat zitten aan het begin van de stageperiode. Bespreek daar jullie verwachtingen naar elkaar uit.

Verder is het belangrijk om de doelen van de stagiair te bespreken. Zorg dat de opdracht en/of de werkzaamheden die de stagiair bij je komt doen duidelijk zijn. Neem alleen een stagiair aan als je tijd hebt om de stagiair te begeleiden. Heb je geen tijd, geen werkzaamheden of duidelijke opdracht waar een stagiair voldoening uit zou halen? Sla dan een periode over en bedenk genoeg werkzaamheden en onderzoeken voor de volgende lading stagiairs. Wees altijd eerlijk tegenover jezelf, het team en de stagiair. Bereid je team ook voldoende voor op de komst van stagiairs.

Wie weet kun je een paar coaches op de werkvloer aanwijzen

Door de stagiair aan een coach of buddy te koppelen, weet je zeker dat hij of zij een stagebegeleider krijgt die weet wat hem/haar te doen staat. De stagiair aan een werknemer koppelen die geen idee heeft wat hij/zij met de stagiair aan moet, is de grootste fout die je kunt maken. Zorg dat de stagiairs zich welkom, begrepen en gehoord voelen. Het is belangrijk om wekelijkse-, of in ieder geval tweewekelijkse meetings met de stagiair in te plannen. Zo kun je de voortgang van de stageperiode bespreken. Daarnaast dien jij of een buddy/begeleider tijd in te plannen voor de voortgangsgesprekken die je met de stagiair en de docent van school moet voeren.

Zie de stagiair eigenlijk als een volwaardig teamlid, maar sta open en klaar om de stagiair te begeleiden tijdens de stageperiode. Hoe meer de stagiairs bij jouw onderneming leren, hoe eerder je als bedrijf op de aanbevelingslijst van de hogescholen en universiteiten terecht komt.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en dan bel ik je binnen 1 dag terug!

020-2252510 Neem contact op Maak direct een afspraak