Wat gaat er gebeuren nu de horeca weer open is?
Geweldig nieuws! De terrassen zijn weer open! De Nederlandse overheid laat tijdens een persconferentie weten dat er binnenkort verschillende versoepelingen van de coronamaatregelen aankomen. Verschillende branches zoals de evenementenbranche en de horeca kijken hier al geruime tijd naar uit. In deze blog gaat Payingit in op de gevolgen van de versoepelingen voor de horecaondernemers. Per 28 april 2021 zijn de terrassen weer open gegaan en op 26 mei 2021 zullen de restaurants volgen. Hoe reageren ondernemers op deze beslissing, wat hebben zij in deze zware periode geleerd en welke lessen nemen zij mee uit deze moeilijke tijd?
Hoe heeft de horeca de afgelopen maanden in lockdown ervaren?
Om te beginnen is de lockdown voor zowel ondernemers, klanten als werknemers geen prettige periode geweest. Vrijwel alle ondernemers in de horeca hebben hun omzet fors zien krimpen door de aanhoudende coronamaatregelen. Hoewel sommigen financiële steun putten uit de hulppakketten van de overheid, waren er overwegend negatieve geluiden te horen over het constant verlengen van de lockdown. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 70% van de ondernemers uit de horecabranche 2020 afsluit met een laag ondernemersvertrouwen en rode cijfers.
Daarnaast ontstaan er steeds meer zorgen bij de horecaondernemers of zij hun onderneming wel voort kunnen zetten. Het CBS heeft onderzoek gedaan naar de bedrijfscontinuïteit bij ondernemers uit de horecabranche. Hieruit kwam naar voren dat 41% van de ondervraagden verwacht het niet langer dan 5 maanden uit te kunnen houden. Gelukkig bieden de huidige versoepelingen nieuwe kansen voor horecaondernemers.
Wat is het ondernemersvertrouwen en wat kun je eraan aflezen?
Het ondernemersvertrouwen geeft aan in hoeverre de stemming onder de ondernemers in het Nederlandse bedrijfsleven positief danwel negatief is. Het ondernemersvertrouwen wordt in iedere branche apart onderzocht. Onderzoekers stellen vragen (uit de Conjunctuur enquête Nederland, ook wel COEN genoemd) over bepaalde verwachtingen bij de ondernemers en nieuwe trends in het vakgebied. De antwoorden op de vragen uit deze enquête worden vertaald naar een cijfer. In de onderstaande grafiek staat het ondernemersvertrouwen binnen de horeca weergegeven.
Het ondernemersvertrouwen binnen de horecabranche is op dit moment het laagste van alle bedrijfstakken in Nederland. In het 4e kwartaal van 2020 stond dit getal op -27,4. Uit verdere ondervragingen is in het 1e kwartaal van 2021 het getal -57,1 voor de horecabranche gemeten.
Wat ging er volgens ondernemers goed en wat wordt er behouden na de coronacrisis?
Tijdens de coronacrisis, leren steeds meer ondernemers elkaar kennen en ontstaan er meer initiatieven om samen aan creatieve ideeën te werken, zodat de horecaondernemers hun hoofd boven water kunnen houden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de reclameposters in de etalage van cafés en kroegen. Goedlopende bedrijven steunen de kleine ondernemers door middel van reclameruimte te kopen op de ruiten van cafés. Op deze manier dragen zij een steentje bij aan hun financiële situatie. Vooral in Amsterdam en Rotterdam zijn er veel bedrijven die een raam huren bij een horecaondernemer als reclameruimte.
Initiatiefnemer David van Linschoten heeft een goedlopende slagerij en leverde voor de lockdown producten aan verschillende restaurants. Ondanks dat hij nu al maanden geen klandizie meer heeft in de horeca, is zijn omzet gestegen. Door middel van een samenwerking met een lokaal restaurant (reclame op de ruit) is zijn afzet gestegen. De posters hebben sympathie opgewekt en nieuwe klanten naar zijn slagerij getrokken. Een succesvolle samenwerking tussen kleine ondernemers.
Ook in Den Haag zijn er een aantal initiatieven opgezet door horecaondernemers. De initiatieven zijn er vooral om hulpbehoevenden zoals ouderen bij te staan in deze moeilijke tijd. Rene Vink, horecaondernemer in Scheveningen, besloot dagelijks meer dan 80 maaltijden te bereiden, welke hij gratis weggeeft aan eenieder die het nodig heeft. De ingrediënten waarmee hij werkt zijn gedoneerd door organisaties die het doel en de mensen willen steunen.
Jaap Sloof, de man achter het No Food Waste Project, wil zijn initiatief na de lockdown doorzetten. Hij bedacht een plan om voedselverspilling tegen te gaan. Tijdens het project worden er duizenden maaltijden bereid voor dak- en thuislozen en minder bedeelden. Door de sluiting van de horeca, kwamen horecaondernemers met grote voorraden te zitten. Weggooien is zonde, dus besloot Jaap Sloof de producten in te zetten en de maaltijden gratis weg te geven aan de mensen die het hard nodig hebben. Ondertussen zit heeft Jaap al 10 vestigingen in Amsterdam alleen.
Welke lessen heeft de horecabranche geleerd en wat kunnen andere ondernemers daarvan leren?
Horecaondernemers hadden tijdens de lockdown veel tijd om na te denken over de eventuele heropening. Hierdoor konden zij goed doordachte protocollen opstellen, waardoor zij weer op een veilige manier klanten kunnen ontvangen. Horecavereniging KHN beweert dat het openstellen van de horeca beter is voor de volksgezondheid dan deze dicht te laten. Op dit moment komen veel mensen samen in parken en bossen, zonder dat zij de coronamaatregelen naleven. Op het moment dat de horeca opent, de protocollen in werking treden en men verspreid naar verschillende terrassen en restaurants kan gaan, zal er veiliger én volgens de richtlijnen samen kunnen worden gekomen. Het is beter om een aantal terrassen gecontroleerd te openen, dan iedereen hun gang te laten gaan in parken en bossen.
Kies in de horeca voor Payingit als partner op het gebied van uitbesteed werkgeverschap
Als ondernemer in de horeca heb je veel te maken met nulurencontracten. Zeker in deze onzekere tijden heb jij het meeste baat bij zo veel mogelijk flexibiliteit. Payingit kan jouw zorgen uit handen nemen! Wij nemen het juridisch werkgeverschap van je over, zodat jij je niet bezig hoeft te houden met alle administratie, veranderingen in wet -en regelgeving en werkgeversrisico’s. Zo kan jij je puur focussen op de groei van jouw onderneming!