Werken met oproepkrachten? Wij geven tips!
Maandag. Traditioneel gezien de minst geliefde dag van de week. Het weekend is voorbij en wordt ingeruild voor een nieuwe werkweek. Om je week een goed begin te geven delen wij graag onze tips & tricks. In deze blog nemen we oproepkrachten onder de loep. Wisselt de werkdruk sterk in jouw onderneming? Dan kan het handig zijn om te werken met oproepkrachten. Maar oproepcontracten zijn er in verschillende soorten en maten. Welk contract kies je ? En waar moet je eigenlijk nog meer op letten bij het aannemen van werknemers op oproepbasis?
Wanneer is iemand een oproepkracht?
Een oproepkracht is een medewerker die flexibel kan worden ingezet binnen een bedrijf. Als oproepkracht heb je in principe geen vaste werktijden, maar ga je pas aan het werk als je wordt opgeroepen. Een oproepkracht heeft dus ook geen vast maandloon.
Welke contractvormen zijn er?
Ga je werken met oproepkrachten, dan zijn er drie oproepovereenkomsten waaruit je kan kiezen: een oproepcontract met voorovereenkomst, een nul-urencontract en een min-maxcontract.
De belangrijkste kenmerken van een oproepcontract met voorovereenkomst zijn:
- De oproepkracht is vrij om zelf gehoor te geven aan de oproep;
- De arbeidsovereenkomst geldt per opdracht;
- De werkgever betaalt loon over de uren die de oproepkracht werkt;
- Bij de vierde oproep heeft de oproepkracht recht op een vast contract.
De belangrijkste kenmerken van een nul-urencontract zijn:
- Er is vooraf geen vastgelegde arbeidsduur per week;
- De oproepkracht is verplicht gehoor te geven aan iedere oproep;
- De oproepkracht moet minimaal 3 uur uitbetaald krijgen per oproep;
- De oproepkracht heeft recht op minimumloon, vakantiegeld, doorbetaalde vakantie en doorbetaling bij ziekte op de dagen waarop hij is ingeroosterd;
- De oproepkracht heeft maximaal 2 wachtdagen in zijn arbeidsovereenkomst of cao waarover geen loon bij ziekte wordt uitbetaald;
- De werkgever betaalt alleen loon over de uren die de oproepkracht werkt. Deze afspraak moet op papier staan en is alleen in de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie geldig;
- Na 6 maanden is de werkgever verplicht om een vaste urenomvang op te nemen in de arbeidsovereenkomst (bijv. 12 uur per week). De oproepkracht krijgt dan over deze uren ook loon uitbetaald als er minder werk is of als hij ziek is.
De belangrijkste kenmerken van een min-maxcontract zijn:
- De oproepkracht heeft een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd voor een minimumaantal uren per week, maand of jaar. Dit zijn de garantie-uren. Deze garantie-uren worden altijd uitbetaald;
- De werkgever betaalt de oproepkracht loon voor het aantal uren dat hij werkt. In de eerste 6 maanden kan een oproepkracht alleen boven zijn garantie-uren uitbetaald krijgen als hij werkt. Na die 6 maanden moet de werkgever loon door betalen als de oproepkracht door een reden die voor risico van de werkgever valt, niet in staat is geweest om te werken.
- De oproepkracht heeft een afspraak voor hoeveel uur hij maximaal oproepbaar is;
- De oproepkracht moet werken tot het afgesproken maximum aantal oproepbare uren.
Wat komt er nog meer kijken bij het werken met oproepkrachten?
#1 Ziekte: Bij ziekte heeft een oproepkracht soms recht op doorbetaling van loon. Dit hangt af van het soort oproepcontract.
#2 Vakantie: Volgens de wet heeft een oproepkracht per jaar recht op minimaal vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantie-uren. Hiermee bedoelen we dat een oproepkracht die gemiddeld 10 uur per week werkt, recht heeft op minimaal 40 uur vakantie per jaar. Gedurende deze vakantie-uren moet de werkgever het loon doorbetalen.
#3 CAO: In de cao van het bedrijf waar de oproepkracht werkt, kunnen afspraken staan die voor de oproepkracht van belang zijn. Voorbeeld hiervan is een werkzaamheid die incidenteel van aard is waarbij de plicht tot loondoorbetaling voor een langere periode dan 6 maanden wordt uitgesloten.
#4 De oproepverplichting: In principe hoeft een werkgever geen loon te betalen als er door de oproepkracht niet wordt gewerkt. Worden de werkzaamheden structureler? Dan kan het toch zijn dat het loon van de oproepkracht doorbetaald moet worden. Er is dan een oproepverplichting ontstaan. Wanneer dit ingaat, verschilt per contractvorm.
Stel je gaat samen werken met een payrollbedrijf?
Je kunt ervoor kiezen om je oproepkrachten op de payroll te plaatsen. Dit biedt je de mogelijkheid om je medewerkers alleen in te zetten wanneer je ze nodig hebt en duurt het langer voordat je hen een contract voor onbepaalde tijd of een vast aantal uren moet aanbieden. Daarbij heb je bij ziekte geen kosten omdat het ziekterisico bij de payroller ligt. Ook zijn je personeelskosten volledig inzichtbaar en heb je minder tot geen personeelsadministratie.
Ga je werken met een payrollbedrijf? Stel jezelf dan de volgende vragen:
- Hoe berekent het payrollbedrijf zijn tarief?
- Worden pensioenpremies, netto onkostenvergoedingen en declaraties 1 op 1 doorberekend?
- Is het payrollbedrijf NEN gecertificeerd?
- Heeft het bedrijf een verklaring betalingsgedrag?
- Welk type CAO gebruikt de payroller?